Fortsätt till huvudinnehåll

Dillstaligan del 1 & 2

Konstkuppen & Juvelkuppen - Jens Lapidus & Gustav Lord

Mamma tjatar på att Jonathan ska ut och hitta på något, men vad? Han har inte någon kompis i kvarteret och han sitter helst inne och mekar med sina uppfinningar. Det vill säga, tills Zasha flyttar in huset. Och börjar i Jonathans klass. Då börjar det hända grejer och vips har de bildat Dillstaligan: ett tjuvgäng - enligt vissa i det godas tjänst

När mat försvinner från närlivs, en oskyldig kvinna anklagas och märkliga figurer syns på konstmuseet dit de åkt på skolutflykt, ja, då kan de börja lägga pusselbitarna och med smarthet och mod göra sin första kupp.

Juvelkuppen
Jonathan har alltid gillat att hänga på sitt rum och meka med sina uppfinningar. Tills han lär känna Zasha och de bildar Dillstaligan – enligt vissa ett tjuvgäng i det godas tjänst. Snart får de en tredje medlem – Bollan, som kan kasta längre och högre än någon annan!

När Zasha blir lurad på pengar och bortskämde Rick skryter extra mycket om alla sina prylar, är det dags för Dillstaligan att planera sin nästa kupp.

Under några kvällar i maj så har vi dragits in i kupperna och småtjuvarnas värld i Dillsta. I första boken så startar Jonathan och Z sitt tjuvgäng, lite som Robin Hood att ta från de som har så det blir över och ge till de som behöver. I Juvelkuppen har de bjudit in Bollan i ligan.
Det är verkligen två fartfyllda historier och det händer något hela tiden, det som var roligt med att läsa dessa var att Lukas verkligen höll sig vaken för att höra hela historien även om han var riktigt trött. Det blev också väldigt många tankar och funderingar om tjuvar och vad som är rätt och fel.
Är de riktiga tjuvar när de inte stjäl några riktiga juveler? Eller egna kreativa lösningar på hur vi skulle göra.
En underliggande historia i boken är att Zashas pappa sitter i fängelse och Z är rätt så säker på att han är oskyldig, gissar att det kommer att nystas mer i detta i framtida delar.
Jag gillar Jonathan som är supersmart och väldigt förnuftig, försiktig och en snäll kompis och  Z som är väldigt kaxig på ytan - alltid en av de sju bästa på något, men är väldigt mjuk och försiktigt på insidan. Bollan är ny i gänget, så hon har inte riktigt kommit fram ordentligt förutom att hon varit väldigt taskig mot killarna, men de har sett något i Bollan som de tycker är värdefullt. Det är tre ensamma själar som har hittat varandra. Jag ser fram emot flera delar utav Dillstaligan, det känns som att vi bara har fått nosa lite på början utav en längre bokserie.

Tack Bonnier Carlsen för recensionsexemplar!

Finns att köpa på Bokus & Adlibris


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra