Fortsätt till huvudinnehåll

Ättlingarna Hotet

Brukar ni fundera över hur världen kommer att se ut om 10 år eller om 100 år? Det kan ju vara lite abstrakt att tänka på, men vi behöver nog fundera lite över allt vi gör och hur det kommer att påverkar våra barn och barnbarns framtid.

Jag har precis läst Hotet av Mats Söderlund, som jag tror mig kunna gissa utspelar sig efter år 2100 eller framåt? Just det där tycker jag är lite svårt att få grepp om, men känner inte att jag behöver veta exakt.
Det är iallafall en överdigitaliserad och klimathotad framtid, där vädret verkar vara kallt för det mesta och man är ständigt uppkopplad och liksom kan se och uppleva allt precis när saker händer, väldigt sådär högteknologiskt, så att iallafall jag ibland har lite svårt att föreställa mig hur allt går till.
Vi får följa familjen Eriksson: Jenny och syskonen David & Wilma och deras mamma Gaupa. I början av boken är det en tillbakablick till när Jenny är 11 år, då hon är ute på en fjällvandring med sin pappa. De blir attackerade och pappan försvinner spårlöst. Sedan fortsätter boken ett par år framåt i tiden. De är fortfarande oklart vad som egentligen hände den där dagen, vart tog pappa vägen? Lever han? Det börjar gå upp för Jenny att det som hände har stor betydelse för vad som händer i deras värld hemma i Skelleftehamn idag. Alla syskonen upplever märkliga saker med sig själva och det uppdagas att de är av en annorlunda sort än deras vänner. Men vad är det de är egentligen?
Mamma Gaupa är klimatminister och FN-ledamot och i boken beger hon sig till Hong-Kong för att försöka komma överrens med övriga världen om hur vattnet ska fördelas över världen.
Det finns företag som vill köpa upp och privatisera och de som fredligt vill att vattnet ska fördelas så att alla får sin beskärda del. I Bottenviken finns den sista stora färskvattenreserven, som Sverige var med och byggde och därför har de en ledande roll i världen när det gäller vattnet.

Jag gillar boken, i början tycker jag att den är rätt rörig. Det är lite svårt att komma in i allt, det är många olika namn på personer & ställen och en massa teknik som jag inte hänger med i och i slutet kan jag fortfarande inte riktigt komma ihåg vad den där "skurken" heter, Agalipok? Eller hur var det nu? Känner igen mig i Wilma som typ säger fel hela tiden. Ofta får jag gå tillbaka för att jag inte läst så uppmärksamt och missat något, så på något sätt är det rätt mycket information att ta till sig hela tiden. Jag har förmodligen missat en hel del, så om något ovan är felaktigt beror det på det. Jag kan lätt tappa bort mig när det blir för politiskt eller för tekniskt och det är väldigt mycket sådant i boken.
Jag tycker att det är ett rätt tänkbart världssenario som utspelar sig i boken. Den är inte helt overklig, även om en del är ”overkligt”, men vad vet jag egentligen? Tänker ibland att det nog är norrut som jag bör bege mig nån gång i framtiden, att det skulle kännas säkrare där än i södra Sverige/Europa.

Jag tycker så himla mycket om att David & Wilma älskar att läsa pappersböcker och att det refereras till verk och saker som händer i vår tid som har betydelse för deras tid. Lite som att det finns hopp om att vi inte gör allt onödigt, förutom att vi bla skräpar ner och det såklart påverkar framtiden till det negativa.

Jag ser fram emot att läsa fortsättningen och tänker då att jag nog kommer att behöva läsa om Hotet, för att ta igen och kanske få lite aha-det-var-så-känsla.


Tack till Raben&Sjögren för att jag fick möjligheten att läsa och recensera boken!








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra