Fortsätt till huvudinnehåll

Romandebut

 Falska löften - Cecilia Cardot

Anna och Jonas flyttar från byn i Blekinge till miljonstaden Lyon i Frankrike med sina två barn. Anna har stora förväntningar på sitt nya jobb som underrättelseanalytiker på en EU-instans och längtar efter att få bidra att göra världen bättre genom att bekämpa den ökade brottsligheten. Men flytten blir svårare än de tänkt och mötet med ett nytt land, kultur och språk som de drömt om blir omskakande.

I en annan del av Europa förändras livet för den unga Livinia som länge fantiserat om en bättre framtid än den hennes eget land kan erbjuda. En värld där kvinnor och män har samma villkor till utbildning, jobb och frihet lockar och hon tar chansen när den kommer. Hon packar en ryggsäck och beger sig till mötesplatsen. Men vad händer när erbjudandet är för bra för att vara sant?


Jag fick möjligheten att förhandsläsa Falska löften och jag tycker att det är en intressant debut! Det var en historia som var lätt att ta till sig. 
Boken växlar mellan Livinia och Anna:

Lavinia som lockats iväg i tron att hon ska få ett bra jobb utanför hemlandet. Det är så tragiskt när jag tänker på hur vanligt det förmodligen är att flickor/kvinnor får löften om att få åka iväg och jobba på något bra ställe och så visar det sig att det handlar om prostitution. Det skär i hjärtat! 

Anna som får ett drömjobb och tar med sig man och två barn och flyttar till Lyon. 
Det är alltid spännande när det är kvinnan som får ett toppjobb och mannen ska vara hemmaman och dessutom i en främmande stad i ett främmande land! 
Det är väl inte helt lätt för hennes man Jonas som får sätta sina egna drömmar åt sidan för att Anna ska åka iväg och jobba. Men jag är inte alls så förtjust i Jonas, han gör en del konstiga val och beslut som jag inte riktigt fattar. Annas historia är spännande och jag gillar verkligen hennes jobb, det skulle jag gärna ha läst mer ingående om!

Jag tyckte att historien som helhet var spännande och välskriven. Dock så blev slutet lite för abrupt. Det var en del trådar som liksom lämnades öppna. En del trådar kan jag ju känna att det är ok att de lämnas öppna. Men jag kände att själva huvudhistorien som Anna är med att nystar fram borde ha fått mer plats på slutet. Nu var det som att hela operationen glömdes bort för att Anna lämnade den, stämningen byggde upp för att det skulle hända något stort, men så var det som att det tog en paus och det blev ett alldeles för stort frågetecken för mig. 
Livinias historia tyckte jag var hemsk, spännande och hoppfullt. Så på det hela så gillade jag boken och jag hoppas att det kommer en fortsättning! 


Tack för att jag fick möjlighet att förhandsläsa din bok Cecilia! 

Bild lånad från bokus.com




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra