Fortsätt till huvudinnehåll

Recensioner från Barnboksfrukost

Jag bestämde mig för att göra ett samlingsinglägg med mina tankar om några av de böcker som vi fick med på en Barnboksfrukost hos Bonnier Carlsen i mars. Recensionerna är publicerade på mitt instagramkonto theresese_boklada under maj och juni. Det kommer även att komma en recension av Papegojkaoset av Camilla Ceder som också var med på den bokfrukosten. Jag har bara inte gjort klart den och nu tror jag att jag måste läsa om den, men det gör ju inget för jag gillade den boken!

Vems säng?- Stina Wirsen (3-6år)

Stinas Vem- böcker är alltid så himla träffande. Det är hög igenkänningsfaktor på många situationer. I Vems säng? så får vi tampas med sovproblematiken som kan uppstå i en familj med barn i olika åldrar. Känner igen mig så mycket i familjens kväll/natt. Att flytta runt och gå från ett barn till ett annat och försöka trösta eller söva. Igenkänningen är stor och viktiga frågor avhandlas med få ord och fina talande bilder. Stina kan verkligen konsten att förmedla känslor och tankar utan att det blir stolpigt och pek-pinnigt. Jag har också fått fråga - Varför ska jag sova själv, när ni vuxna får sova tillsammans? Ja alltså vad svarar man på det?!

Ibland tycker jag att vissa barnböcker skrivit för att tilltala vuxna, men Vem-böckerna är sååå skrivna för barn. Men jag som vuxen älskar dem!
Jag gillar att Vem-böckerna har hängt med ett tag och att karaktärerna växt upp genom åren. Ska bli spännande att se vad Stina hittar på framöver.

Hemma i mitt hus - Gabi Frödén (3-6år)

Hemma i mitt hus är en superfin bok där vi får följa Lou och hennes pappas liv i det hus där de bor tillsammans med ett helt gäng andra familjer. Vi får följa dem genom ett år och de fyra årstiderna och allt som händer i huset under tiden. Man får helalivetspektrat - Liv, död, kärlek, sorg och hemligheter.
Det verkar vara ett väldigt trivsamt hus där alla tar hand om varandra.  Jag älskar de färgglada och vackra illustrationerna och helheten blir en superhärlig läsupplevelse med många känslor.

Pengarna - Bengt Ohlsson (9-12år)

Pengarna är en snabbläst historia som väcker många tankar och känslor.
Moraltanken om vad som är rätt och fel när Henrik hittar en massa pengar. Den varma lite lyckliga känslan när han tänker på saker som han kan göra. Och den där lite obekväma känslan som jag som läsare får när Henrik slits i sina moraliska dilemman. Det var på riktigt lite jobbigt emellanåt. Men som en bra bok så stannar den kvar och jag har tänkt på den rätt mycket nu efteråt.
Jag gillade att slutet blev lite oväntat och snöpligt )

Skuggor över Jorvik - Helena Dahlgren

De fyra ödesryttarna har haft en sommar utspridda i världen. De har försökt att leva som att allt är som vanligt. Men så smått så får alla känningar av att det är något som är fel.
Än en gång sätts vänskapsbanden på spel och vad var det egentligen som hände med de tidigare Ödesryttarna??
Det var superhärligt att få hänga med Alex, Anne, Linda och Lisa igen!
I den här trilogin känns det som att det är vänskapen som är det centrala - kan vänskapsbanden hålla och dra ihop de sprickor som finns? Är banden tillräckligt starka, är tjejerna tillräckligt starka? I den här delen är de lite splittrade och jag saknar deras jargong och kompisdynamiken. Slutet visar iaf att de är på god väg tillbaka.
Jag tycker att det är så svårt att skriva något om en första del i en trilogi. För jag vet ju att det är en bit kvar på resan så det är lite snopet när jag kommer till slutet och vill ju genast ha nästa del!
Böckerna är väldigt lättlästa och om jag har tålamod så kanske jag väntar in de nästa två delarna. Så att jag kan sträckläsa hela resten av äventyret. Förmodligen kommer jag inte att orka vänta…
Jag som inte är någon hästtjej får längt på att bege mig ut i skogen på en ridtur eller bara hänga i ett stall och hemskt gärna med en gnutta magi också!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra