Fortsätt till huvudinnehåll

Historisk feelgood

Bokskåpets hemlighet - Frida Skybäck

I ett gammalt bokskåp i mormors slitna stuga hittar Rebecka en dagbok och en samling brev från 1940-talet och det visar sig snart att hennes familjehistoria är mer komplicerad än hon trott. Vad är det för mörka hemligheter som hennes älskade mormor Anna har dolt under alla dessa år?

Rebecka har flytt sin trasiga familjesituation och inte träffat sin mamma på flera år, men när mormor hamnar på sjukhus återvänder hon motvilligt till Skåne. I breven och dagboken får en berättelse från andra världskriget liv. Den unga Anna är förälskad i Luca och beredd att riskera allt när han ber henne om hjälp med att smuggla danska judar över sundet, omedveten om att ingripandet kommer att förändra deras liv för alltid. 

Rebecka läser andaktsfullt och inser att hon inte är den enda som behöver försonas med sitt förflutna. Men finns det fortfarande tid nog för familjen att hitta tillbaka till varandra?


Jag har inte läst så många böcker som rör andra världskriget och utspelar sig i Sverige, det kändes som ett välkommet inslag i mitt år där jag läst väldigt många andra skildringar av den tiden. 
Genom Rebeckas mormors dagboksanteckningar så får vi ta del utav historien om Luca som hjälper judiska flyktingar över till Sverige och hur mormor Anna blir en del utav detta. 
I nutid får vi träffa Rebecca och bit för bit så lyckas Rebecca nysta i sin familjs historia genom mormodern. Rebeccas liv är väldigt rörigt och under bokens gång så börjar hon att se saker på ett annat sätt. Framförallt så har hon och hennes mamma en del att jobba med precis som hennes mamma har med sin mamma (mormor Anna). 
Det är två fina och olika historier som vävs samman. Det är trassliga familjeband, kärlek, mystik, förtvivlan och hopp. För min del så gillade jag Annas del bäst och så gillade jag Annas och Rebeccas slut. Så himla fint! 

Den här bokade jag först som bokcirkelbok på Feelgoodfestivalen, det hade ju såklart varit så mycket roligare med cirkelfrukost i Mariefred, nu blev det en cirkel över nätet. Dock så fick jag möjligheten att komma till LB-förlag på bokbloggsfrukost med Frida och hon pratade om sin bok och sitt skrivande. Jag har följt Frida ganska länge genom hennes böcker och i hennes podd, så det kändes lite extra kul att få träffa henne.


Tack Frida & LB förlag för recensionsexemplar!

Finns att köpa på bl a Bokus & Adlibris



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra