Fortsätt till huvudinnehåll

Mor- och dottersamarbete del 1

Flickan i 45:an - Therese & Liza Czarnecki

I dörren står en kvinna. Hon tittar på mig med mörka ögon och vill tydligen veta vad jag heter. Det hon inte vet är att jag inte kan få fram ett enda ljud. Kvinnan blir upprörd och skriker åt mig att jag får kallas "flickan i 45:an" om det är så att jag inte behagar att tala. Med en suck smäller hon igen dörren efter sig när hon försvinner ut ur rummet. Jag hör hur en nyckel sätts i låset och vrids om. Jag är inlåst. Det är sista veckan innan sommarlovet när det börjar hända märkliga saker. Vem är den gamla damen från ålderdomshemmet? Varför vill inte Claras morfar berätta vad som egentligen hände med mormor? Och vem är flickan som öppnade dörren till grupprummet i skolan dagen då allt började?

Flickan i 45:an är en väldigt lättläst och tunn bok. Man får två parallella historier en med Clara i nutid och en med Sofie i dåtid(70-tal). Det händer märkliga saker i Claras skola som de inte riktigt kan förklara och i den parallella berättelsen får vi följa Sofie som efter en olycka hamnar på en anstalt för sinnesslöa barn där tillvaron är allt annat än bra för de barn som bor där. Det visar sig att Claras skola är anstalten som Sofie varit inlagd på.

Jag gillar hur de två historierna vävs samman och jag gillar slutet som lämnar mig med ett par frågor och funderingar om vad som kan tänkas hända sen. Boken är spännande, mystisk och lite sorglig. Den är skriven utav mor och dotter och min känsla är att de skrivit varsin berättelse/person och sen vävt dem samman.

Fick ett litet fint brev med ifrån författarna och där berättade de att historien kom till dem då de flyttat och Liza börjat på en ny skola som tidigare varit en anstalt för "sinnesslöa" och de började luska lite i dess historia och sen började boken att ta form. 
Det är lite obehagligt att detta faktiskt varit en verklighet för barn på så sent som in på 70-talet! Det är inte alls så länge sedan, så hemskt hur man tänkte då! Det finns väl förmodligen något i nutid som vi kommer att få förfaras över om tjugo-trettio år. 

Finns att köpa på Bl a Bokus & Adlibris




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra