Fortsätt till huvudinnehåll

Dystopisk thriller

Den andra sömnen - Robert Harris

England, år 1468. Den unge prästen Christopher Fairfax har skickats till den avlägsna byn Addicott St George för att hålla i begravningen av byns präst, fader Lacy. Området är fullt av artefakter från det förflutna, mynt, glasfragment, människoben, som fader Lacy samlat på. Ledde hans besatthet av det förgångna till hans död? 

Fairfax är fast besluten att ta reda på sanningen. Under de kommande sex dagarna kommer allt han trott, om sig själv och sin världs historia, att ställas på sin spets.

Vet inte om jag ska säga att det var ett lägligt boksläpp eller om det är olägligt? Det här är i alla fall en ruskig thriller som gör att jag tänker efter och förfasas över världen som den är idag. För vad kan var mer dystopiskt än en vardag med pandemi och lägg också till att bli väckt  klockan tre på natten av explosioner och se sexton bilar brinna precis utanför lägenhetsfönstret? En overklig verklighet vi lever i!

I Den andra sömnen får vi följa prästen Fairfax som beger sig till en avlägsen by för att begrava en präst och sen hamnar mitt i en dramatisk forskningsexpedition. Det är egentligen olagligt att söka efter information och att ha något föremål i sin ägo som härrör från Forntiden. Trots detta så finns de ett par människor som har forskat och fått reda på en hel del om "vår tid". De beger sig ut för att hitta Forntidens Ark och om de kan få reda på vad som hände med befolkningen då och vad det var som egentligen hände med Fader Lacy.
Det sista som världen har hittat om forntiden sträcker sig till mitten på 2020-talet och de vet egentligen inte riktigt vad det var som hände då större delen utav jorden blev förstörd i ett slags Harmagedon, var det någon sjukdom, väderrelaterat eller var det teknologin som slog ut världen? Jag gillade boken även om den hade en del bitar som var lite trögare än andra. Spännande att få en framtidsvinkel på vår högteknologiska värld. Det blev liksom tudelat att det var roligt att läsa om vad de kommit fram till om Forntiden. Hur de gissar, funderar och gräver efter glas & plastbitar som vi gräver efter dinosaurier. Sedan bitvis obehagligt med tanke på hur läget är idag och att det i boken skulle kunna vara en del av vårt fall.
Klart läsvärd och den känns trovärdig, då jag mycket väl skulle kunna tänka mig att det är såhär det är om 800 år.

Tack Lova och Bookmark förlag för recensionsexemplar!

Finns att köpa på bl a Bokus & Adlibris






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra