Fortsätt till huvudinnehåll

Legenden om Ögonstenen - del 3

Bergsklättraren - Karin Erlandsson

Att klättra i träd är inte samma sak som att klättra i berg, säger jag. Att klättra i berg är... Jag tystnar. Hur ska jag kunna förklara för Lydia och Syrsa? Träd vill att man ska klättra i dem, men berget skuffar undan en. Man kan aldrig bli vän med ett berg, man måste övervinna det.

Den norra hamnstaden ligger i ruiner och Iberis har lämnat rädsla och elände i sina spår. I hopp om att hitta ögonstenen och frånta Iberis makten beger sig Miranda, Syrsa och Lydia upp i bergen i den östra regionen. De trotsar kylan och bergsfolkens avvisande beteende, och tar sig till slut ända in i bergets mörker. Där får deras uppdrag konsekvenser de inte har kunnat föreställa sig.


Bergsklättraren fortsätter direkt där Fågletämjaren slutade och vi får följa med Miranda, Syrsa och Lydia till landets östra regioner där bergen finns och där de tror att Iberis har gömt Ögonstenen. Jag får lite sagan om ringen vibbar i den här delen, då Miranda lockas utav Ögonstenen och allt hon skulle kunna önska sig när hon väl har hittat den. Hennes längtan kontra Syrsa och Lydias krav att de faktiskt måste förstöra den, det blir ju en krock där och emellanåt så lovar Miranda att de ska göra det men så i smyg håller hon fingrarna i kors inom sig.
Bergklättraren är även den en rätt mörk del i serien, men kändes inte lika mörk som Fågeltämjaren, den är spännande och väldigt sorglig. 
Kändes som att jag får lära känna dem allihopa lite mer, mest Lydia kanske. Då hon blir mer en kvinna med drömmar och längtan efter att göra lite annat än att vara den duktiga läkekvinnan som hon är idag. Miranda och Syrsa är ju rätt lika även om det skiljer några år i ålder. Men de har ju båda tex förlorat sina föräldrar i deras jakt efter Ögonstenen och de har båda blivit skadade utav Roshajen och förlorat en arm. Miranda är väldigt starkt knuten till Ögonstenen, medans Syrsa helst vill fly undan den även om hon är den som kan locka den till sig. Miranda kan ju inte riktigt förstå hur hon inte kan vilja ha stenen och är väldigt avundsjuk på Syrsas pärlviskareförmåga. 
Jag älskar verkligen de här böckerna och ser fram emot den sista delen med skräckblandad förtjusning. För hur ska det gå, kommer sista delen att vara lika bra? Omslaget för Segraren ser lovande ut i alla fall och jag  hoppas på ett ljust avslut.


Tack Hedda och Schildts & Söderströms för recensionsexemplar

Finns att köpa på bl a Bokus & Adlibris


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra