Fortsätt till huvudinnehåll

Galet rika asiater

Crazy rich i Asien - Kevin Kwan

När Rachel följer med pojkvännen Nick till Singapore för att träffa hans familj förväntar hon sig en lugn resa. Men hon vet inte vad som väntar henne. Plötsligt är hon indragen i en virvelvind av dyr champagne, snabba båtar och tävlingsinriktade brudtärnor. Nicks barndomshem visar sig vara ett palats. Som barn åkte han mer privatjet än bil och hans familj är en av världens rikaste. Rachel och Nick bjuds in till årets största och mest påkostade bröllop som i månader har dissekerats av skvallerpressen. Nick är bestman och visar sig dessutom vara en av Asiens mest eftertraktade ungkarlar. Och Nicks ömma mor är inte säker på att Rachel är rätt för honom.

Crazy rich i Asien var en galet lättläst bok. Den gick liksom inte att lägga ifrån sig helt, utan jag var bara tvungen att läsa lite till och även om jag inte hade tid så kunde jag stjäla mig till att läsa en halv sida.
Boken innehåller väldigt många olika personer och virrvarret utav vem som är släkt med vem var rätt rörigt. Det finns dock ett släktträd i början av boken som hjälpte till lite, men det finns ju också personer med som inte är släkt med Nick's släkt.
Men jag gillade verkligen huvudkaraktärerna Rachel & Nick och även Astrid (som är kusin med Nick).  De övriga var såklart också väldigt underhållande även om man blir rätt omskakad och förskräckt ibland. Det här handlar verkligen om galet rika människor, som gör galna grejer för att de har pengar till det. Där status är det absolut viktigaste och det är viktigt att inte beblanda sig med vem som helst. Stackars Rachel är så långt ifrån det här livet och som helt ovetandes kastas in detta. Nick har såklart inte nämnt att han tillhör en familj som är en av världens rikaste och att bröllopet som de är bjudna på är den stora snackisen i typ hela Asien. Jag tycker att hon klarar sig rätt bra igenom det hela, för hon utsätts ju för en hel del.
Det närmaste jag kommer det här livet är att jag använder 4-lags toalettpapper, som det nämns att  Astrid gör i boken, blev ju lite glad att det finns någonting jet-set-igt i mitt liv.

Tyckte väldigt mycket om den här boken och sitter fortfarande och velar om den är en riktig fullpottare eller om en del småsaker sänker den yttepytte. Hade också svårt att börja läsa något annat direkt efter den, för allt kändes så himla tråkigt i jämförelse, så den ligger liksom och väger åt höjdarhållet.

Tack Marie & Lovreads för recensionsexemplar!

Finns att köpa på bl a Bokus & Adlibris



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra