Fortsätt till huvudinnehåll

Oldenasagan - del 1

Den mörka portalen - Mattias Lönnqvist

Tre personer söker sin framtid. Ella har alltid drömt om att lära sig magi och studerar nu hos de kvinnliga magikerna. Marmat vill bli soldat, men har tvingats till de manliga magikerna. Tirandim söker sig till kyrkan, i flykt från magikerna och familjens grymma öde.
Det har nu gått femhundra år sedan magikerna splittrades och det inbördeskrig som följde. En skör fred råder sedan dess. Kommer freden att hålla? Vad hände med alla magiska föremål och underverk? Vad händer när nyfikenheten blir för stor?

I Den mörka portalen får vi möta tre huvudpersoner: Ella, Marmat och Tirandim. Tre personer som på olika sätt är på flykt från sina tidigare liv eller vill hitta sin rätta plats i världen. Världen är Oldena och som vanligt har jag lite trixigt att hålla isär namn på platser och människor. Men som tur är finns det en väldigt bra karta med som underlättar att få kolla på var allt utspelar sig.
Av någon anledning har jag lite småsvårt att hålla isär Ella och Tirandim, de är lika men ändå så olika. Det som för mig är lika med dem är att de båda såklart är tjejer och i berättelsen har de en tjejkompis nära. De har också flytt ifrån sina hem. Men sen är de på helt olika platser, Ella hos de kvinnliga magikerna och Tirandim i kyrkan. Ändå så har jag i början på deras kapitel lite svårt att först koppla vem det är jag läser om, men det har inte stört mig ändå på något sätt. Har ju en välkänd störning i att inte klara av för krångliga namn. Om någon skulle fråga mig om någon vecka om vad huvudpersonerna i den här boken heter, så skulle jag förmodligen bara komma ihåg Ella och så var det en till tjej och en kille. Eller vet inte om jag ens skulle komma ihåg Ella? För mig är det Wasa som fastnat och hon är Ellas kompis i berättelsen, jag gillade Wasa!

Än en gång så slås jag utav tanken på hur skickliga fantasyförfattare är på att bygga upp sina världar. Mattias värld Oldena är inget undantag, jag kan verkligen se allt glasklart framför mig och jag tyckte att det var roligt att läsa om hur olika magin skapas upp av manliga och kvinnliga magiker.

Den här boken tyckte jag väldigt mycket om! Gillar egentligen inte när jag måste vänta på att nästa del ska komma ut, för jag vill ju veta NU vad som händer. Den mörka portalen slutade rätt så där tvärt tycker jag. Det var ju en del händelser på slutet som jag bara skulle ha velat få någon hint om hur det gick, bara yttepyttelite hade räckt. 

Ska bli spännande att se i de nästa delarna hur allt utvecklar sig och hur de tre huvudpersonerna kommer att träffas och agera ihop eller var för sig. Ser verkligen fram emot fortsättningen!

Tack för recensionsexemplar Mattias!

Finns att köpa på bla Bokus & Adlibirs




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra