Fortsätt till huvudinnehåll

Ungdomsbok om kärlek och vänskap

 Lo och Vigg - Jennifer Berglund

Sommarlovet har nått sitt slut och för Lo betyder det stora förändringar. Imorgon börjar hon gymnasiet. Skönt är det i alla fall att bästa vännerna Selma och Maja kommer gå i samma klass. Allt behöver ju inte förändras på en gång.

Vid första lunchen i matsalen lyckas Lo skämma ut sig inför hela skolan, och knappt har hon hunnit återhämta sig förrän nästa överraskning dyker upp. På väg in till en lektion i kulturhistoria får hon nämligen syn på Vigg. Han är ett år äldre och en av skolans populäraste killar. När Lo ser hans klarblå ögon och mörkbruna lockar är det som att resten av världen försvinner. Men enligt hennes vänner verkar Vigg vara dåliga nyheter. En badboy som skolkar och inte går att få grepp om. Borde Lo bara försöka glömma honom?


Lo och Vigg var lätt att komma in i och gick snabbt att läsa ut. Jag kan väl säga att det är en klassisk ungdomsbok om kärlek och vänskap. Den är ganska lågmäld på något sätt, liksom lättsam och snäll. Jag tycker inte att Vigg är en sån himla stor badboy. Jag som bor i en stockholmsförort tänker mig nog att det är lite grövre grejer som en badboy sysslar med, men det är förmodligen olika beroende på vart man bor.

Jag gillar såna här ungdomsböcker som återspeglar första gymnasietiden, det är ju så himla stort att börja gymnasiet när man liksom kliver ett steg framåt mot vuxenvärlden. Man ska hitta sin identitet och passa in och veta vad man vill göra i framtiden. Det är många och stora känslor och mycket dramatik och allt det speglar boken på ett fint sätt. Det är en bok som man inte behöver vara rädd för att sätt i händerna på "yngre ungdomar", en lättsma språngbräda in i den mer vuxna litteraturen. 


Tack Jennifer för recensionsexemplar!






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Änkan och spiritisten

Ett liv till - Åsa Avdic USA, 1921. Första världskriget är slut och världen sörjer sina döda. Spiritisten Thomas Bradford annonserar efter en assistent. Svarar gör Ruth Doran, en medelålders änka med en bortglömd utbildning. Tillsammans börjar de utforska möjligheten att kontakta den andra sidan, men allt ska få oanade konsekvenser. Ett liv till handlar om när människor faller handlöst - in i varandra och ut i det okända. ~ Spiritism - övertygelsen att människa kan få kontakt med avlidnas andar ~ Jag tycker att upplägget för boken är väldigt intressant. I början tyckte jag att det var lite störande och kände att jag ville ha en historia på vanligt vis, från början till slut. I Ett litet liv så börjar vi nära slutet av historien, genom Ruths dagboksanteckningar får vi följa hennes väntan på att Thomas ska ta kontakt. Man förstår att det är något som har hänt, men inte vad som hänt.  Boken har korta kapitel och den blandas upp med Ruths dagboksanteckningar i "nutid" och histori...

Åter till Österby

Den mitt hjärta slår för - Sofia Ymén Anna har lämnat det lantliga Österby för att jobba som kökschef på en exklusiv restaurang i Stockholm. Hon lever sin dröm varje dag tills tillvaron rasar när hon plötsligt förlorar både smaksinnet och kärleken. Niklas har stannat kvar i byn där han arbetar i pappans byggfirma och spelar i det lokala fotbollslaget. Men när knät sviker honom, firman går sämre och relationen till pappan knakar i fogarna, börjar han undra om han verkligen gjort rätt val i livet. När Annas bror ska gifta sig och ber henne laga maten till bröllopet tar hon chansen att fly hem till Österby. Men hur komponerar man en bröllopsmeny utan att känna smak? Anna ber barndomsvännen Niklas om hjälp. Kanske kan han också hjälpa henne att komma på vad och vem hennes hjärta egentligen slår för? Den här var riktigt, riktigt bra! Det är en gullig, om än lite trasslig kärlekshistoria. Jag älskar böcker med inslag av matlagning och drömmar om att vilja öppna en egen re...