Fortsätt till huvudinnehåll

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman

Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv?


Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älskar Cecilias skrivspråk och jag har framförallt gillat att hänga med Atiline. Men när jag läst klart så kändes det inte helt klart ändå på något sätt. Självklart så blev det avslut på centrala händelser i berättelsen, men det kändes även som att det öppnade upp för nya äventyr. Vilket i och för sig inte är något dåligt, men just där när jag kände att jag kommit till slutet och så var det ändå inte helt slut på alla håll. Det blev en frustration just då, men nu kan jag känna att det ska bli kul att se vad vissa av karaktärerna ska på för vidare äventyr. 

Det blev en långsam läsning för mig, men jag kände inte att det gjorde så mycket för det var inte så att jag inte ville läsa vidare. Kanske mer att jag hade en lugnare läsmånad under november. Det tog ett tag att komma in i berättelsen och att lära känna karaktärerna igen,  det var tre år sedan jag läste del två och det är väldigt många karaktärer att hålla reda på och som vanligt så tycker jag att det är krångliga namn som gör att det är svårt att komma ihåg vem som är vem. Men, plus i kanten är att det finns en karaktärslista i början av boken, den användes flitigt. 
Jag måste nog säga att Bränt land är min favoritdel i trilogin, för den här delen kändes nästan som att den var en trilogitvåa, en mellanbok för större äventyr på något sätt.  
Det var också väldigt många olika sidoberättelser, kände att det var ett par för många nästan. Jag skulle ju kunna tänka mig att bara läsa och Atiline och Asol, det är deras berättelser som jag har tyckt mest om att läsa om.


Blir alltid så imponerad av fantasyförfattare, tänk all den tid som de lägger ner på sin värld, dess historia, hur den ska styras & alla karaktärerna och sen få ihop allt till en hisnande berättelse. Jag vet inte om jag själv skulle klara av att skriva en fantasy? Men jag tycker väldigt mycket om att läsa en fantasy med fantastiska miljöer och imponerande världshändelser och Arvet från Mörkertiden är en lysande fantasytrilogi. 

Tack Cecilia för att jag har fått möjligheten att läsa och recensera Arvet från Mörkertiden. Vilken resa det har varit!






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra