Fortsätt till huvudinnehåll

Timeliness - del 3

Pärlbroschen - Elisabeth Öhman

73-årige Aron lever ett stillsamt liv med sin fru Margaretha på 142 Hyde Park Square i London. Som pensionerad urmakare vid drottning Elizabeth II:s hov ser han fram mot lugna dagar i det röda trähuset vid Klockbergets fot i hemstaden Nyköping. Men medan flyttkartongerna packas får han ett topphemligt uppdrag i Villa San Michele på Medelhavsön Capri. Plötsligt befinner sig Aron i en kamp mellan liv och död och när han försvinner spårlöst på självaste julaftonskvällen drar en fartfylld händelsekarusell igång.  

Arons glödande passion för historiska urverk utmanar hans besatta fienders hämndbegär. Spänningen stiger och begravda sanningar uppdagas, en efter en. Margaretha, före detta rikstelefonist, deras dotter Anneli, toppagent inom den brittiska underrättelsetjänsten MI6, och barnbarnet Axel, som studerar mykologi vid universitetet i Cambridge, dras alla med i de ödesdigra konsekvenserna. 

Vad har krigarkungen Karl XII:s guldur med saken att göra? Och vilken historisk hemlighet bär den mytomspunna Pärlbroschen på?


Pärlbroschen går på samma tema som förra boken. Aron får ett nytt uppdrag och beger sig till Italien på äventyr och det är inte någon lugn pensionärstripp som han beger sig ut på. Det är action på ett mer lågmält men spännande sätt, det är liksom inte blodigt och överdrivet. (eller det är ju lite blodigt, men inte på något bestialiskt mordsätt) Det är som en mysdeckare med historiska inslag. Jag gillade den historiska berättelsen om drottning Victoria väldigt mycket, det är så himla roligt när det handlar om verkliga personer och att jag kan få googla loss och läsa mer. 
Att hitta Pärlbroschen ska vara Arons sista uppdrag sen ska han få åka hem till Nyköping och leva ett lugnt liv med Margaretha och sina klockor. Det tycker jag att han är väl värd! 

Precis som när jag läste förra boken så kände jag att jag skulle vilja följa Arons faster Tyras bravader lite närmare, skulle vara jättekul med en bokserie om henne! Få mer inblick in hennes värld ur hennes perspektiv och inte bara de små glimtar som vi få reda på tillsammans med Arons historia. Skulle även vara roligt med en bokserie om Anneli som hemlig agent och att Aron kanske kan vara med på något litet hörn. För jag tror inte att Aron kan hålla sig borta från mysterier särskilt länge, så det skulle vara logiskt att han hjälper Anneli med något i framtiden. Eller hur?! 

Tack Eva och LB förlag för recensionsexemplar!

Finns att köpa på bl a BokusAdlibris





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra