Fortsätt till huvudinnehåll

Modertrilogin - del 2

Modermakt - Erika Rockborn

Martin Lindahl borde vara överlycklig. Hans önskan att bli pappa har gått i uppfyllelse. Döttrarna Elsa och Anna är hans ögonstenar. Men livet som pappa har visat sig vara mer komplicerat än han kunnat föreställa sig. Yngsta dottern Anna har en funktionsnedsättning som ger hela familjen utmaningar. Tillvaron är intensiv och vardagspusslet är svårt att lägga. Hustruns komplicerade förhållande till sin dominanta mamma gör inte saken lättare. Förhållandet börjar knaka i fogarna.

En dag springer Martin på kvinnan han aldrig kunnat glömma - hon som fortfarande finns i hans drömmar. Han inser att han måste tygla sina känslor för att inte äventyra familjetillvaron. Men när en tragedi drabbar familjen får svärmodern fritt spelrum och hela Martins liv kastas omkull.

I Modermakt så har det gått ett par år sedan förra boken Livmodermakt slutade. Martin och Madeleine har nu två döttrar och livet rullar på i med och motgångar. En tragedi i familjen får allt att slå bakut och de hamnar i bittra fejder.
Jag gillade att Martin och Madeleine hade flyttat ut på landet och var grannar med Martins "gamla separationsfamilj". Precis som med den första delen så blev jag emellanåt väldigt irriterad på karaktärerna. Främst tycker jag att Madeleine är väldigt orättvis och snorkig, hon är liksom på god väg att bli som sin mamma. Kändes som att Martin steppade upp lite i den här delen och det var alltid roligt att läsa om hans familjeliv tillsammans med tjejerna. Jag gillar honom som pappa och det ska bli spännande att se hur hans liv med Anna och Elsa ser ut i nästa del! 

Tack Erika och Hoi förlag för recensionsexemplar

Finns att köpa på bl a Bokus & Adlibris


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra