Fortsätt till huvudinnehåll

De sju systrarna - Del 4

Pärlsystern - Lucinda Riley

Den konstnärliga CeCe har alltid känt sig som en utböling. Efter att systrarnas adoptivfar Pa Salt, som hans döttrar tillgivet kallar honom gått bort står hon ensam kvar utan sin ständiga skugga, systern Star. Hon hoppar av konstskolan, där hon ändå vantrivts, och med en känsla av att inte ha något att förlora går hon på första bästa plan till Thailand. På Krabis vackra stränder möter hon den mystiske Ace, en man till synes lika ensam som hon själv, men med mörka hemligheter ...


Etthundra år tidigare reser Kitty McBride, prästdotter från Edinburgh, till Australien som sällskapsdam. Väl på plats möts hon av upplevelser hon aldrig kunnat drömma om, inte minst i form av de två tvillingbröderna Drummond och Andrew McCrombie den ene vild och äventyrlig, den andre ambitiös arvtagare till ett framgångsrikt pärlfiskeföretag. CeCe inser när hon utforskar sin ledtråd, ett svartvitt fotografi, att även hon måste resa till Australien, och på den avlägsna och vilda kontinenten väcks för första gången en känsla av tillhörighet inom henne när hon utforskar aboriginernas historia och de dramatiska händelserna kring Kitty och familjen McCrombie.

Jag är ju helt såld på den här serien och Pärlsystern gör mig inte besviken! Boken är på ca 600 sidor, men den slukades i ett nafs över en helg. Jag kunde inte sluta läsa, de sista 70 sidorna lästes i sängen och ni kan ju ana hur jobbigt det var för armarna. Jag kan dessutom bara ligga på rygg eftersom jag nuförtiden måste använda läsglasögon.
Lucinda får som vanligt skickligt ihop den nutida och historiska historien. Jag tyckte att den även hade en del oväntade vändningar. CeCe har ju varit väldigt beroende utav Star, men nu måste hon bege sig ut på sitt eget äventyr utan systern, ett äventyr som hon på något sätt inte är riktigt redo för.
Är väldigt förtjust i berättelser från Australien med naturen, mystiken, kulturen och det att den grymma maktmänniskan åkte dit och tog över landet från dess ursprungsbefolkning.
Nu är det bara tre böcker kvar och de ska bli så spännande att se hur allt knyts ihop på slutet. Lever PaSalt?? Och vem är den sjunde systern, kommer hon att hittas eller hitta de andra? Eller finns hon inte alls? Nästa del blir Månsystern och sen Solsystern och sen...

Tack Jenny Schyttberg och Bazar förlag för recensionsexemplar!

Finns att köpa på bl a Bokus & Adlibris



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra