Fortsätt till huvudinnehåll

Och mörkret föll

Och mörkret föll - Madelene Lundvall, Del 1
Ett stort oväder drar fram genom mellersta Sverige och skadar flera hus i dess väg. En blixt får ett träd att rasa in över en undangömd jordkällare som ruvar på den mörkaste hemlighet någon kan ens föreställa sig. Samma natt förändras Melindas liv för alltid, men när hon väl inser det är det försent.
När Melindas bror, David, av misstag råkar öppna en portal som legat dold under en gammal jordkällare och hamnar i en främmande och ny värld kan ingen ens föreställa sig vilka krafter han just släppt lös. Eller vilken fara han försatt sin syster i utan att ens veta om det.
Samtidigt dyker två mystiska unga män upp i Melindas liv. Trots deras olikheter, den ena exotisk och godhjärtad medan den andra är mörk och farlig, känner hon sig hjälplöst dragen till dem båda.
När Melinda plötsligt kidnappas och hålls fånge i den andra världen börjar pusselbitarna sakta falla på plats, hon upptäcker sina speciella förmågor och får slutligen reda på sanningen om sitt förflutna.
Med hemlängtan till tryggheten och drömmen om att fly, inser Melinda sina begränsningarna då landskapet styrs av blodtörstiga väsen, alla redo att ta en tugga av henne.Melinda har blivit en bricka i ett farligt spel och hon kastas mellan gott och ont. Kommer Melinda att klara sig hem med livet i behåll eller är hon förlorad till de mörka makterna för alltid?


Ända sedan jag var liten så har jag fascinerats utav historier när verkligheten blandas med magi, som i Berättelserna om Narnia när klädskåpet öppnar upp en helt annan värld. "Och mörkret föll" är just en sån historia, när en portal till ett annat rike öppnas i trädgården hemma hos David och Melinda. Genom portalen så kommer de till Ekdalen, som ger mig lite Sagan om ringen-känsla!
Den innehåller alla bra ingredienser: de goda & onda, spänning & magi och kärlek. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen!

Tack Madelene Lundvall & Everlasting publisher för recensionsexemplar 

Kan köpas på bl.a. Bokus & Adlibris




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra