Fortsätt till huvudinnehåll

Legenden vaknar

Ödesryttarna, Legenden vaknar - Helena Dahlgren

"När de fyra ödesryttarna, och deras fyra hästar, är samlade på ön Jorvik kommer det goda att segra. Så lyder sägnerna. Men Lisa och hennes vänner har svårt att ta sägnerna på allvar. Och sedan Lisas häst stals från Jorviksstallet, och hennes pappa spårlöst försvann, så har vännerna än mindre tid över till gamla legender och profetior. Tillsammans med vännerna Alex och Linda ger de sig av ut i Jorviks magiska och farliga landskap för att söka svar på vad som egentligen händer på ön. Samtidigt har Anne gett sig ut på ett eget uppdrag. Hon måste hitta sin häst som tycks ha förflyttats till en parallell verklighet, Pandoria. En parallell verklighet som viskar mörka lögner i Annes huvud. Lögner som får henne att tvivla på att de fyra tjejerna har någon chans över huvud taget..."

Har kommit på att jag nog har lite svårt för böcker som är serier. Alltså det här med att alla delarna inte har kommit ut än och att man måste vänta sååå länge innan man får veta hur det går! Så h i m l a frustrerande!
När jag började läsa första delen, Jorvik kallar, så var jag inte riktigt med på att det skulle vara fler delar och blev lite besviken då det var så mycket ouppklarat på slutet. (kommer ihåg att jag tänkte, men hur i hela friden ska det här hinna klar upp sig, det är ju bara typ 40 sidor kvar) Men var ändå väldigt förtjust i boken och själva storyn. Den här andra delen känns väldigt mycket som en mellanbok och det är den ju också, för som det verkar så ska det komma två delar till.
Legenden vaknar är väldigt snabbläst och med många spännande partier, men det är ändå något som skaver, som jag inte riktigt har kunnat sätt fingret på än. Men skulle gissa att det till största delen är frustrationen över att inte få svar på alla de tusen frågor som finns. Vem kan de lita på och hur mår Lisas pappa för att nämna några... Och den största frågan är ju, när kommer nästa del?!

Tack Sara och Bonnier Carlsen för recensionsexemplar!

Finns att köpa på bl a Bokus & Adlibris


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra