Fortsätt till huvudinnehåll

The Marsh King's daughter

Träskkungens dotter - Karen Dionne

Vid 12 års ålder får Helena reda på sanningen om sin far: Att han kidnappat hennes mor och hållit henne fången i alla år. Att hon är dotter till ett monster. Familjens isolerade tillvaro ute i Michigans träskmarker går mot ett våldsamt slut. Femton år senare kommer Helena att möta sin far igen. Då han rymt från fängelset

Vi får följa Helens historia i två parallella delar. Den ena är hennes uppväxt med sina föräldrar i en stuga helt isolerade ifrån civilisationen. Hon växer upp i träsket utan att ha en aning om att hennes mamma blivit kidnappad och Helena ser verkligen upp till sin far medans modern inte har någon riktigt stor roll i hennes liv. Faderskärleken är lite tudelad, dels ser hon upp till honom men fruktar honom också, då han kan vara rätt grym. 
Den andra delen är om Helena i vuxen ålder när hon får reda på att hennes far har rymt från fängelset. I det vuxna livet får man se hur den där faderskärleken har bytts ut till hat och det blir en spännande jakt när Helena ska försöka hitta sin far. 
Även om hon bytt namn för att inte bli ihågkommen som dottern till den kidnappade tjejen, så håller hon ändå fast i sitt förflutna på något sätt. Hon försörjer sig tex på att koka sylt och marmelad som hon säljer på marknader och via nätet. Hon verkar också behöva komma tillbaka till vildmarken och "smiter" iväg själv för att jaga och att för att plocka bären till sina sylter. 

Ruskigt spännande thriller med väldigt bra miljöbeskrivningar, jag kan verkligen se allt klart framför mig och jag har hela tiden känslan utav att det här är på riktigt. Har läst och lyssnat mig till att Karen, hennes man och nyfödda dottern flyttade till ett liknande ställe på 70-talet för att bygga sin egen stuga och se hur de skulle klara av att vara självförsörjande ute i vildmarken. Tycker verkligen att kärleken till naturen lyser igenom hela boken, den känns äkta och sådär som någon som verkligen levt detta. Dock så har Karen inte varit dotter till en kidnappad, men miljöerna! 
Gillar upplägget att vi får historien i Helenas perspektiv, det är inte så mycket fokus på själva kidnappningen. Utan hennes historia som ett barn helt ovetande om vad hennes mamma blivit utsatt för. 

Såg att den kommer att komma som film med Alicia Vikander i rollen som Helena, ser fram emot att se den! 

Tack Bokförlaget NoNa för recensionsexemplar

Finns att köpa på bla Bokus & Adlibris




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra