Pojken med örnen, Klockan som rinner & Flickan i blått - Torild Elisabet Sandberg och Emily Ryan
Böckerna handlar om Petra som går i andra klass, hon är rätt osäker på sig själv sådär som man kan vara i den åldern. När hon är hos sin granne Fredrika så börjar hon upptäcka alla fina konstbilder som grannen har och lever sig liksom in i bilderna. Hon tar med sig dem ut i verkliga livet och hittar sammanträffanden och verktyg till det som händer i hennes liv just då. Hon lär sig väldigt mycket om konst men även mycket om sig själv.
Nu har jag bara läst de här för mig själv, men tänkte att jag ska försöka läsa dem på kvällen med min femåring någon gång och testa vad han tycker. Jag tyckte att de var bra och annorlunda, har nog inte sett några liknande böcker innan. Ibland tyckte jag att det var lite snabba oklara tankeväxlingar, alltså att Petra var på ett ställe och sen tänkte tillbaka på något som hänt, där kändes det ibland lite för kvickt mellan nu och tillbakatänk på något sätt. Hände att jag stannade upp och tänkte -men vänta nu, vad hände här? och så fick jag backa en aning för att fatta att hon tänker tillbaka på något som har hänt. Kanske bara en layout-grej? Men hajade till på det vid några tillfällen och i alla tre böckerna om jag inte kommer ihåg helt fel.
Tänker att de kan vara superbra att använda i skolan och kombinera med svenska- och bildlektionerna. Jag skulle ha gillat det när jag gick i mellanstadiet iallafall!
Tack Torild Elisabet Sandberg för recensionsexemplar!
Finns att köpa på bla Bokus & Adlibris
Böckerna handlar om Petra som går i andra klass, hon är rätt osäker på sig själv sådär som man kan vara i den åldern. När hon är hos sin granne Fredrika så börjar hon upptäcka alla fina konstbilder som grannen har och lever sig liksom in i bilderna. Hon tar med sig dem ut i verkliga livet och hittar sammanträffanden och verktyg till det som händer i hennes liv just då. Hon lär sig väldigt mycket om konst men även mycket om sig själv.
Nu har jag bara läst de här för mig själv, men tänkte att jag ska försöka läsa dem på kvällen med min femåring någon gång och testa vad han tycker. Jag tyckte att de var bra och annorlunda, har nog inte sett några liknande böcker innan. Ibland tyckte jag att det var lite snabba oklara tankeväxlingar, alltså att Petra var på ett ställe och sen tänkte tillbaka på något som hänt, där kändes det ibland lite för kvickt mellan nu och tillbakatänk på något sätt. Hände att jag stannade upp och tänkte -men vänta nu, vad hände här? och så fick jag backa en aning för att fatta att hon tänker tillbaka på något som har hänt. Kanske bara en layout-grej? Men hajade till på det vid några tillfällen och i alla tre böckerna om jag inte kommer ihåg helt fel.
Tänker att de kan vara superbra att använda i skolan och kombinera med svenska- och bildlektionerna. Jag skulle ha gillat det när jag gick i mellanstadiet iallafall!
Tack Torild Elisabet Sandberg för recensionsexemplar!
Finns att köpa på bla Bokus & Adlibris
Kommentarer
Skicka en kommentar