Fortsätt till huvudinnehåll

Skuggan del 1 & 2

Jag fick två delar om Skugga med posten häromveckan. Två böcker som jag läste ut väldigt snabbt, de är verkligen spännande bladvändare! Jag gillar Tuva som är en väldigt smart tjej, men som brottas med mycket annat tex hur man gör i det sociala spelet människor emellan. Kan känna igen mig så mycket i det tankegångarna från när jag själv var yngre.
Det som jag tycker är bra med de här böckerna är att den tar upp väldigt många olika situationer och problem som kan uppstå i livet, men utan att det blir för klyschigt. Allt är väldigt enkelt och rakt skrivet. Blev glad och berörd när jag läste böckerna!
Två superbra böcker om vänskap, familjen, kärlek, att inte passa in och att vara hemlig.
  
Tack så jättemycket för att jag fick läsa dina Skuggan-böcker Lotta Sundin !!!
Nedan kan du läsa lite om varje bok.

Vem är Skuggan - Del 1 Lotta Sundin
Alla i Tuvas klass pratar om Skuggan, superhjälten som åker omkring på sin skateboard och räddar människor som har råkat illa ut. Men vem är Skuggan egentligen? Ingen har sett mer än en svartklädd figur som försvinner bort i mörkret. Kvinnan som blev överfallen i parken påstår att Skuggan är en tjej, men så kan det väl knappast vara? 

Tuva bryr sig inte om vad de andra säger. Ingen av dem förstår henne ändå. Men så en dag börjar Julia i klassen och av någon anledning verkar hon vilja bli Tuvas vän. Det är både fantastiskt och ovant, men också rätt krångligt när man har mycket att dölja.
Finns att köpa på bla Bokus & Adlbris

Skuggan och pojken som försvann - Del 2 Lotta Sundin
Pojke försvunnen står det på kvällstidningarnas löpsedlar och bredvid rubriken finns en bild på Albin i Tuvas klass. Polisen och socialtjänsten verkar vara inne på helt fel spår och Tuva förstår att det är upp till Skuggan att hitta Albin.
Samtidigt verkar det mesta i Tuvas liv gå snett. Hennes mamma har lämnat henne för att åka till Schweiz och tillverka en motor för sitt nya superbränsle och Julia är arg för att Tuva inte kan prata om sina känslor. Dessutom ska judohallen i Granköping stängas och i skolan är det dags för det Tuva hatar mest av allt: redovisning.

Finns att köpa på bla Bokus & Adlibris



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varghund - del 1

Vargblod - Chris Berg När den lite udda och ensamma läkarstudenten Fridas patient attackeras av män i svarta motorcykelställ tvingas hon agera och gläntar på dörren till värld vid sidan av samhället. Patienten, en äldre kvinna vid namn Luna, leder den hemliga organisationen Varghundarna. De är män och kvinnor som lever sina liv i skuggorna och är beredda att offra allt för att skydda den breda allmänhetens trygga tillvaro från ondskan. Deras främsta fiende, organisationen Vargarna har rekryterat en man kallad Ingenjören. I deras klor hotar hans nya vapenteknologi att rubba maktbalansen och skapa en ny, osäker framtid. Luna och hennes Varghundar är de enda som står i deras väg . Kan bara säga wow! Den här boken har allt som en bra dystopi ska ha! Den är ruskigt spännande, en bra uppbyggd framtidsvärld, fantastiska karaktärer och ett oerhört bra driv. Kunde helt enkelt inte lägga den ifrån mig och om jag behövde göra det för att göra något annat nödvändigt så tänkte jag bara på boken och

Arvet från Mörkertiden - del 3

 Myten om Månmästaren - Cecilia Åhman Atiline har tagit sin systers plats och i kölvattnet av Drakarnas kidnappning förs hon till slavägaren Hanjor på Kelta. I fångenskapen utsätts hon för svåra prövningar, på ön där våldet härskar och en blodsivrande best lever under marken. Drakarna, som tror att Atiline är Neris, fortsätter sin jakt. De vill att Neris ska bli Månmästaren, en magiker på deras sida som kan bruka en monstruös, förhistorisk kraft. Men även inom Drakarna är lojaliteterna inte som de verkar och Atiline befinner sig i större fara än hon trott. All fara kommer dock inte alltid utifrån, något som Atiline bli varse. Vad händer när man inte längre kan lita på sig själv? Tänk att det kan vara så svårt att få till en recension som jag känner mig nöjd med, jag har skrivit & suddat och skrivit & suddat. Jag tror att det kanske beror på att jag har känt mig lite kluven om slutet på den här. Om jag tänker överlag hela trilogin, så är det ett fantastiskt världsbygge, jag älsk

Svartåsviten - del 1

Om du var min - Christina Eriksson Svartå, 1782. Sextonåriga Christina har storslagna ambitioner för herrgården som hennes far håller på att bygga utanför Örebro. Trots att hon skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och hitta en lämplig make, är det för hästarna och murarsonen Gustaf som hennes hjärta brinner. I Stockholm dras Christina in i intrigerna runt kungen och hans syster, samtidigt uppdagas en fejd mellan Svartås förvaltare och Gustafs far som får förödande konsekvenser. Den enda Christina verkar kunna lita på är sin piga. Jag älskar historiska romaner som den här. Man får historia inbakat i en snygg berättelse - jag blir underhållen och får samtidigt en vardaglig inblick i svensk historia.  Det är korta intensiva kapitel som för berättelsen fram i ett snabbt tempo. (Perfekt pendlarbok!)  Jag dras snabbt med i Christinas liv och d et är verkligen svårt att sluta läsa. Jag avundas inte Christina och den tiden hon lever i, tänk att inte kunna göra det som du allra